Nauczyciel emisji głosu – cechy nauczyciela śpiewu

Nauczyciel emisji głosu to osoba, która przez wiele miesięcy lub nawet lat powinna być dla Ciebie wzorem, wsparciem, specjalistą, Twoim przyjacielem, trenerem, a także człowiekiem, który ma duże pokłady cierpliwości i empatii. Dobry nauczyciel emisji głosu powinien posiadać pewne konkretne cechy, które wyróżniają go spośród wielu „amatorów nauczycieli”. Nauczyciel emisji głosu – cechy nauczyciela śpiewu to idealny artykuł, jeśli aktualnie poszukujesz swojego trenera wokalnego. Dowiedz się, jakie cechy musi posiadać dobry nauczyciel śpiewu.

 

Nauczyciel emisji głosu – cechy nauczyciela śpiewu

Nauczyciel emisji głosu musi spełniać konkretne wymagania, posiadać pewne umiejętności, cechy, by nauka śpiewu była dynamiczna, miła, a efekty nauczania pojawiły się szybko i były zadowalające.

1. Specjalizacja w zakresie emisji głosu.

Każdy z nas zna osoby, które pracują na kilka etatów, mają kilka fachów znamy to powiedzenie, że „jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego” i w tym przypadku również się to sprawdza. W pełni zaangażowany i oddany pedagog nie może być równocześnie też genialnym księgowym, nauczycielem angielskiego, tancerzem, informatykiem i lekarzem. Gdy widzisz, że ktoś oferuje Ci pomoc zarówno w nauce emisji głosu, grze na trzech instrumentach, a dodatkowo korepetycje z matematyki i biologii, powinieneś mieć świadomość, że wybierając taką osobę trafisz na amatora, który nie ma pojęcia o nauczaniu emisji głosu. No chyba, że ktoś chciałby skorzystać z lekcji matematyki u mnie, to zapraszam (moje „zdolności” matematyczne znane są w Akademii). Najczęstszym błędem w wyborze nauczyciela śpiewu jest błędne przekonanie, że każdy muzyk potrafi śpiewać, co nie jest prawdą. Ktoś, kto jest genialnym pianistą może nie być w stanie powtórzyć czysto jednej frazy. Muzyk nie musi być wokalistą czy nauczycielem śpiewu, ale profesjonalny nauczyciel emisji głosu już jest muzykiem;)

2. Pełne zaangażowanie w pracę z uczniami.

Trudno angażować się w pracę, gdy w Twoim życiu osobistym dzieje się wiele spraw, masz na głowie rodzinę, męża lub żonę, maleńkie dziecko na świecie, kolejne w drodze. Intensywne życie rodzinne choć piękne, jednak nie wpływa korzystnie na zaangażowanie w pracę: nauczyciel musi ciągle być pod telefonem, odbierać gdy dzwoni zaniepokojona żona stanem dziecka, być może jest niewyspany, bo maleństwo nie dawało mu w nocy spać swoim płaczem, bywa podirytowany, gdyż pokłócił się z żoną. Oczywiście zdarzają się osoby, które potrafią idealnie łączyć swoje życie osobiste, rodzinne z pracą, lecz w większości przypadków niestety w tej sytuacji uczniowie są mniej ważni. Czasem bawią mnie ogłoszenia, w których nauczyciele jako jedną ze swych zalet wypisują: „jestem świeżo upieczoną mamą” – faktycznie to cudownie, ale czy to nie jest wyraźny sygnał, że aktualnie od uczniów ktoś inny jest dla tej nauczycielki najważniejszy. A uczniowie zasługują na pełne skupienie się na nich. Poszukując nauczyciela śpiewu zastanów się, czy dana osoba będzie mogła w pełni zaangażować się w nauczanie Ciebie – czy daje Ci możliwość napisania wiadomości, zadzwonienia wieczorem czy tworzy wokół siebie taką atmosferę, że nie będziesz obawiać się kontaktowania z nią poza Twoim czasem lekcji.

3. Dyspozycyjność czasowa.

Praca z ludźmi wymaga dostosowania swojego planu dnia do uczniów, którzy chodzą do szkoły lub na uczelnię, mają liczne zajęcia dodatkowe, pracę zmianową – czasem należy wstać bardzo wcześnie, nawet w weekend, a niektórzy mogą umówić się na zajęcia dopiero o godzinie 21:00. Nauczyciel powinien mieć świadomość, że jego praca to także misja, która do łatwych nie należy. To nauczyciel musi zadbać o to, by każdy chętny uczeń otrzymał dogodny dla siebie termin. Bardzo często dzwonią do mnie nowi uczniowie, którzy skarżą się, że wcześniejszy nauczyciel nie miał dla nich czasu lub co chwilę odwoływał zajęcia, nawet do tego stopnia, że lekcje mogły odbywać się z częstotliwością jednej w miesiącu. Decydując się na podjęcie współpracy z uczniem, należy uwzględnić to, że w rozwoju konieczna jest systematyczność zajęć – a tutaj dyspozycyjność czasowa nauczyciela jest bardzo ważna. Jeżeli od pierwszych zajęć nauczyciel nie wyraża chęci dostosowania się do Twojego grafiku, masz wyraźny znak, że w przyszłości być może lekcje nie będą odbywać się systematycznie. Zaangażowany nauczyciel ma świadomość, że zajęcia muszą się odbywać regularnie, czasem kosztem własnego życia prywatnego, ale zasługujesz na nauczyciela emisji głosu, dla którego nauczanie nie jest jedynie pracą, a pasją.

4. Otwartość i wzbudzanie zaufania.

Nauczyciel to pedagog, ale częściowo również psycholog, terapeuta, a czasem i przyjaciel. W takim zawodzie ogromne znaczenie ma otwartość na nowego człowieka, chęć poznania go, nawiązania z nim relacji. Niektórzy uczniowie są tak zamknięci w sobie, że tylko bardzo otwarta postawa nauczyciela może dodać im otuchy i otworzyć się na śpiew, muzykę czy naukę mowy. Nauczyciel powinien wzbudzać zaufanie do tego stopnia, że podczas zajęć uczeń powinien się czuć jak z dobrym znajomym i nie obawiać się mówić o swoich uczuciach, problemach czy wątpliwościach. Szukając dobrego nauczyciela śpiewu spójrz na tego człowieka i zastanów się, czy poszedłbyś z nim na przysłowiowe piwo, drinka czy imprezę. W swoim dorosłym życiu zawsze kierowałam się taką zasadą i właśnie najlepiej rozwinęłam się przy nauczycielce, z którą chętnie sobie plotkowałam czy żartowałam podczas lekcji, a nie przy tych wielkich pedagogach z całą listą tytułów czy zasług. Nauczyciel musi być Ci w jakimś stopniu bliskim człowiekiem i musisz czuć, że jesteś w stanie zaufać i powierzyć swoje sekrety.

5. Troska o ucznia.

Nauczycielem nie jest się jedynie w czasie trwania lekcji, ale również w okresach pomiędzy spotkaniami. Uczniowie często otrzymują ćwiczenia do samodzielnego wykonywania, niektórzy potrzebują przypomnień, by o nich pamiętać. Prawdziwy nauczyciel z powołania troszczy się o swoich uczniów – potrafi zapytać o samopoczucie, zagadać czasem tak zwyczajnie, upewnić się, że uczeń zrozumiał, jakie ćwiczenia ma wykonywać, chętnie odpowiada na pytania i wyjaśnia wątpliwości. Dla pedagoga ważny jest przede wszystkim uczeń i z przyjemnością okazuje mu swą troskę. Jedną z ważnych cech dobrego nauczyciela śpiewu jest właśnie opiekuńczość i troska – ucząc się emisji głosu potrzebujesz dużo wsparcia i zrozumienia, w toku nauczania będą lepsze i gorsze dni, warto mieć obok siebie kogoś, kto będzie Cię wspierać.

6. Kreatywność cechą dobrego nauczyciela śpiewu.

Niektóre dziedziny wymagają czasu, aby dostrzec postępy. Jednak najpierw konieczne jest wykonywanie konkretnych ćwiczeń, które po pewnym czasie mogą już znudzić, ale kreatywny nauczyciel potrafi każdy trening przeprowadzić inaczej, urozmaicić podstawowe ćwiczenia czy zorganizować zajęcia grupowe, by uczniom przyjemniej się trenowało. Dobry nauczyciel ma głowę pełną pomysłów, własne autorskie metody, a nie powtarza jedynie schematy wyczytane w mądrych książkach. Jeżeli widzisz, że Twój nauczyciel nie wykazuje kreatywności, wtedy pojawia się ryzyko, że nie rozwiniesz się dynamicznie, gdyż właśnie ten dynamizm napędza Twój rozwój. Potrzebujesz zmian, nowości i mnóstwa energii, by osiągnąć sukces.

7. Umiejętność czytania z ludzi.

Nauczyciel bywa również psychologiem – każdy uczeń wymaga innego podejścia, innej drogi i to właśnie pedagog powinien odczytać z jakim typem osobowości ma do czynienia i dostosować program nauczania indywidualnie do danego charakteru. Nie można introwertyka i ekstrawertyka traktować tak samo – każdy z tych typów ma inne potrzeby, inne sposoby uczenia się czy nawiązywania kontaktów. Dodatkowo osoby uczące się śpiewu posiadają „artystyczne dusze” i niejednokrotnie cierpią na zaburzenia osobowości, depresje, nerwice i inne schorzenia, które zdecydowanie wymagają od trenera ogromnej delikatności, wrażliwości i przyjęcia właściwej postawy. Od tego czy potrafi dobrze „czytać z ludzi” i dostosowywać swoje słowa do ich potrzeb zależy pozytywne nastawienie ucznia, a co za tym idzie jego chęć do rozwijania się w danej dziedzinie. Oczywiście idealnie byłoby gdyby każdy uczeń sam opowiadał o sobie i swoim stanie psychicznym oraz charakterze, lecz w większości wypadków nauczyciel musi sam „rozszyfrować’ ucznia.

8. Empatia.

Empatia to zdolność odczuwania stanów psychicznych innych osób, a także umiejętność przyjęcia ich sposobu myślenia, spojrzenia z ich perspektywy na rzeczywistość. Empatyczny nauczyciel to idealny nauczyciel. Przy takim pedagogu nikt nie będzie czuł się gorszy, dziwny, niezrozumiany, odosobniony i niepasujący do reszty świata. Taki nauczyciel poprzez swoją wrażliwość znajdzie wspólny język z każdą osobą: młodą i starą, prostą i bardzo skomplikowaną, z kimś nieśmiałym i pewnym siebie, z osobami niezwykle wrażliwymi i „ziomalami”, z przedstawicielami różnych subkultur, będzie okazywała swoją sympatię niezależnie od płci, poziomu życia, wyznania, wykształcenia czy orientacji. Przy takim nauczycielu każdy będzie czuł się swobodnie. Nawet jeżeli posiadasz kompleksy czy masz wrażenie, że jest „dziwny”, inny – Twój trener pokaże Ci, że doskonale Cię rozumie i otrzymasz wsparcie.

Nauczyciel emisji głosu – cechy nauczyciela śpiewu” to artykuł, który może pomóc dokonać właściwego wyboru nauczyciela śpiewu. Szukając dobrego nauczyciela śpiewu pamiętaj, że Twój głos i Ty zasługujesz na najlepszego nauczyciela śpiewu;)