Nauczycielka śpiewu

Nauczycielka śpiewu – to hasło, które wbrew pozorom nie jest często wyszukiwane w Internecie, choć kilkaset lat temu śpiewanie uznawane było za typowo kobiece zajęcie. A czy w dzisiejszych czasach płeć nauczyciela ma znaczenie? Czym może różnić się pobieranie nauki u mężczyzny i kobiety? Poszukujesz swojego nauczyciela śpiewu, lecz nie masz pojęcia czy lepiej zapisać się na zajęcia wokalne dla mężczyzny czy kobiety? Fascynują Cię ludzie, ich psychologia, odmienne podejście do życia, nauki, muzyki i śpiewu? To czytaj dalej;)

Nauczycielka śpiewu – w kobiecym świecie wokalistek

Choć stereotyp mówiący, że kobiety powinny uczyć się u kobiet ze względu na podobne problemy wokalne i specyfikę organizmu coraz częściej są przełamywane, jednak warto tutaj zastanowić się nad słusznością tej teorii. Oczywiście każda kobieta jest inna – jedna będzie czuć się lepiej w męskim towarzystwie niż damskim, jednak to kobieta najlepiej zrozumie drugą kobietę. Na głos, funkcjonowanie organizmu ogromne znaczenie maja zmiany hormonalne, które dyktowane są fazami cyklu, menstruacja, ciąża, połóg, menopauza, ogromne wahania nastroju, wagi, kondycji – są to realne problemy z którymi zmagają się kobiety. Jak śpiewać, panować nad własnym głosem z przekrwionymi strunami głosowymi, z bolącym i spuchniętym brzuchem, z bólem pleców i innymi dolegliwościami w czasie okresu – nie wie mężczyzna, nie podzieli się własnymi metodami, by mimo wszystko głos brzmiał dobrze, ale właśnie druga kobieta. A ciąża? W tym czasie jak najbardziej można śpiewać, występować, rozwijać się, lecz tylko wokalistka, która sama doświadczyła tego stanu wie, na co zwrócić szczególną uwagę i zadbać o bezpieczeństwo swojej uczennicy (matki) i jej maleństwo. Wśród kobiet panuje szczególna atmosfera zaufania i pewnego rodzaju więź – nie wstydzimy się powiedzieć drugiej kobiecie o naszych dolegliwościach, lękach, bólach, a nawet problemach sercowych. Na głos ma nie tylko wpływ kondycja fizyczna, ale również psychiczna – życie osobiste wokalistki ma ogromne znaczenie w czasie rozwoju wokalnego czy działalności artystycznej. Mężczyźni nie posiadają tak rozwiniętej wrażliwości emocjonalnej (panowie, nie hejtujcie mnie w tym momencie, macie dużo innych zalet, które my kobiety bardzo doceniamy), by stawać się powiernikami życia uczuciowego (oczywiście wyjątkiem są psychoterapeuci). Kobieta – nauczycielka zrozumie najlepiej drugą kobietę – uczennicę.

Nauczycielka śpiewu – nauczycielka śpiewu dla dzieci

Dzieci wymagają szczególnej opieki ze strony rodziców i pedagogów, powinny otrzymywać wsparcie, czuć ciepło, akceptację, zrozumienie i przede wszystkim być tak traktowane, by czuć się wartościowe i kochane. Kobieta dzięki swojej wrażliwości, opiekuńczości, instynktom potrafi zadbać o dzieci, to tłumaczy zdecydowana feminizację w szkołach czy ośrodkach edukacyjnych dla najmłodszych. Kobieta (nawet ta najbardziej energiczna) przy dziecku potrafi wydobyć z siebie ogrom cierpliwości, a to jest przede wszystkim niezbędne w pracy z maluchami. W trakcie nauki śpiewu warto pamiętać też o tym, że wszystkie dzieci – chłopcy i dziewczynki – posiadają żeńską skalę głosu, a więc nawet chłopcom łatwiej powtórzyć melodie śpiewane przez kobietę niż przed mężczyznę, większość dzieci nie jest w stanie zrozumieć pojęcia skali i oktawy, więc naśladując bas lub baryton zwyczajnie fałszują i śpiewają najniżej, jak tylko są w stanie. Zarówno ze względów psychicznych, jak i technicznych – kobieta będzie lepszą nauczycielką śpiewu dla dzieci.

Nauczycielka śpiewu – czy mężczyzna może uczyć się śpiewu u kobiety?

Mężczyźni w gronie innych mężczyzn lubią czuć siłę, popisywać się własnymi umiejętnościami, wiedzą, siłą, każdy chce być tym samcem alfa – niestety w relacji nauczyciel – uczeń takie zachowanie przyniesie więcej negatywnych skutków niż pozytywnych. Wchodząc w rolę ucznia mężczyzna musi przyznać się do błędów, pokazać i sam dostrzec swoje słabe strony, dopiero wtedy można pracować nad techniką. Mężczyźni dużo problemów chowają pod przykrywką żartów i złośliwości, a chcąc poznać lepiej swój głos niezbędna jest szczerość i otwartość. Oczywiście każdy wokalista musi sam ocenić, czy swobodniej czuje się w gronie nauczycielki czy nauczyciela, przy kim będzie miał większą motywację do ćwiczeń, systematycznych zajęć. Nauczycielka śpiewu może świetnie wprowadzić wokalistę w muzyczny świat, ale niektórzy panowie zdecydowanie lepiej rozwiną się w czasie nauki u mężczyzny.

Nauczycielka śpiewu – dlaczego wybrałeś tą nauczycielkę

Sama jestem nauczycielką i często pytam uczniów o to, dlaczego spośród tylu ofert, szkół, ośrodków, gdzie można uczyć się śpiewu, wybrali właśnie mnie. Odpowiedzi były różne: pozytywne i motywujące wpisy na Instagramie, wyluzowane i zabawne Tik toki, ciekawe, pouczające wpisy na blogu, ładne zdjęcia i to wrażenie, że to jest fajna osoba i można się dogadać, oczywiście nie bez znaczenia było wykształcenie i doświadczenie, ale pojawiły się argumenty dotyczące płci nauczycielki. Jeden z uczniów podkreślił to, że kobiety są zdecydowanie bardziej dokładne niż mężczyźni, maja więcej cierpliwości, więc poszukując swojego trenera wokalnego szukał kobiety – nauczycielki śpiewu.

Uważam, że w wyborze nauczyciela lub nauczycielki śpiewu należy się kierować swoimi potrzebami, a także intuicją. Śpiewu uczyłam się zarówno u kobiet, jak i mężczyzn, ale uważam że na każdym etapie rozwoju psychicznego i wokalnego szukałam czegoś innego. Będąc nastolatką chciałam się dobrze bawić w czasie zajęć, a mężczyźni zawsze troszkę mniej poważnie podchodzą do życia, więc wówczas nauczyciel – mężczyzna był dla mnie idealnym wyborem, zaś w czasie studiów, gdy zmarła moja mama, potrzebowałam kobiecego wsparcia, ciepła, zrozumienia, troski, które mogła dać mi tylko inna kobieta. Na początku nauki śpiewu podstaw można uczyć się od mężczyzny, zaś później wchodząc na wyższy poziom, pracując już nad szczegółami warto mieć możliwość prezentacji głosowej, którą łatwiej odzwierciedlić.

Jeśli stoisz przed wyborem nauczyciela lub nauczycielki śpiewu zastanów się czyjej energii teraz potrzebujesz – bardziej kobiecego wsparcia, spokojnego tłumaczenia, ogromnej cierpliwości czy mocnej motywacji, konkretnych uwag bez zbędnego dyskutowania czy wchodzenia w szczegóły.

 

 

*W artykule nie zagłębiałam się w temat kompetencji, doświadczenia czy sposób pedagogicznych nauczycieli, gdyż nie maja one żadnego powiązania z płcią pedagoga.