Czym różni się logopeda od nauczyciela emisji głosu?
Czym różni się logopeda od nauczyciela emisji głosu? Kto zajmuje się z głosem? Kto pomaga pozbyć się wad wymowy? Czy logopeda i nauczyciel emisji głosu to pokrewne zawody? Czy jest jakakolwiek różnica między logopedią a emisją głosu? Do kogo zwrócić się z prośbą o pomoc w poprawie brzmienia głosu? Jakie kompetencje posiada logopeda, a jakie nauczyciel emisji głosu? Dziś zgłębimy temat specjalistów od mowy.
Czym różni się logopeda od nauczyciela emisji głosu? – logopedia
Logopedia i nauka emisji głosu to dziedziny pozornie bardzo podobne, które zajmują się terapią osób z zaburzeniami mowy i komunikacji. Choć obie skoncentrowane są wokół tematu głosu, w istocie różnią się podejście, metodami oraz celami. Działania logopedy oraz nauczyciela emisji głosu nie kolidują ze sobą, wspaniale się uzupełniają i kooperują dając pożądany efekt oraz znaczną poprawę mowy oraz umiejętności komunikacyjnych. Logopedia to dziedzina nauki zajmująca się diagnozowaniem i terapią zaburzeń mowy, pracy narządów artykulacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem języka, nieprawidłowościami w zakresie czynności prymarnych i przede wszystkim korektą wad wymowy. Logopedia to dział specjalizujący się przede wszystkim w leczeniu wszelkiego rodzaju zaburzeń od okresu niemowlęcego aż po wiek nastoletni. Terapia logopedyczna dedykowana jest dzieciom, młodzieży, osobom z opóźnieniem mowy, pacjentom neurologicznym oraz po udarach. Logopedyczna terapia opiera się na zastosowaniu różnych technik i metod, które są dobierane indywidualnie w zależności od rodzaju i przyczyny zaburzeń. Główną techniką są ćwiczenia artykulacyjne, które mają na celu poprawę artykulacji dźwięków mowy, sylab, wyrazów, a następnie zdań. Głównym celem logopedii jest poprawa jakości komunikacji u osób z zaburzeniami mowy.
Czym różni się logopeda od nauczyciela emisji głosu? – emisja głosu
Emisja głosu jest to dziedzina zajmująca się procesem wytwarzania oraz wydobywania głosu na zewnątrz. Obejmuje proces oddychania, fonacji, rezonansu oraz artykulacji. Emisja głosu wymaga podejścia holistycznego, gdyż wiele narządów oraz procesów jest zaangażowanych w proces wydobywania dźwięku przemienionego na mowę (lub śpiew). Emisja głosu zajmuje się mową i głosem jako narzędziem pracy. Nauczyciel emisji głosu nie prowadzi terapii silnych zaburzeń mowy, lecz pracuje głównie z osobamim dorosłymi (lub młodzieżą), które pragną świadomie i dobrze korzystać ze swojego głosu. Nauczyciel emisji głosu pomaga swoim uczniom wykorzystać pełen potencjał głosu i zminimalizować ryzyko urazów głosowych, które mogą wynikać z nieprawidłowej emisji głosu. Osoby zawodowo pracujące głosem, jak nauczyciele, wykładowcy, dziennikarze, prezenterzy, aktorzy, trenerzy czy politycy często korzystają z pomocy specjalisty, by poprawić swoją autoprezentację, komunikację werbalną, podnieść jakość wystąpień publicznych oraz wywoływać konkretne reakcje czy emocje u swoich słuchaczy. Ponadto w zakres pracy nauczyciela emisji głosu wchodzi rehabilitacja głosu po przebytych chorobach aparatu głosowego (guzki śpiewacze, zapalenie krtani, niezwieralność strun głosowych, afonia i dysfonia). W swojej pracy nauczyciel emisji głosu wykorzystuje ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, rezonacyjne, artykulacyjne i dykcyjne. aby poprawić brzmienie i jakość głosu, jego siłę, elastyczność, modulacyjność, a także wyrazistość mowy oraz ogólną estetykę wypowiedzi. Głównym celem zajęć z emisji głosu jest troska o zdrowie aparatu głosowego oraz świadoma praca głosem, by mowa była piękna.
Czym różni się logopeda od nauczyciela emisji głosu?
Z jakimi problemami zgłosić się do logopedy, a z jakimi do nauczyciela emisji głosu?
Kompetencje nauczyciela emisji głosu i zagadnienia, problemy z jakimi możesz zwrócić się o pomoc:
- Chrypka, bóle gardła, dysfonia problemy ze swobodnym używaniem głosu
- Afonia – bezgłos, utrata głosu
- Oznaki przemęczenia głosu
- Wzmocnienie głosu
- Brak kontroli nad głośnością mowy – zbyt cicha lub zbyt głośna mowa
- Zmiana wysokości tonu mowy – obniżenie oraz podwyższenie głosu
- Feminizacja oraz maskulinizacja głosu (dysforia głosu)
- Monotonne brzmienie głosu
- Nieatrakcyjny głos, brak satysfakcji z brzmienia własnego głosu, kompleksy związane z głosem
- Wstyd przed publicznym zabieraniem głosu
- Trema
- Trudności z oddychaniem, zadyszka, sapanie
- Praca głosem
- Niewyraźna i bełkotliwa mowa
- Brak świadomości i umiejętności odpowiedniego pracowania głosem
Kompetencje logopedy:
- Prowadzenie pracy profilaktycznej i terapeutycznej w celu likwidowania lub zmniejszania zaburzeń komunikacyjnych dzieci, młodzieży i dorosłych
- Ocena mowy i języka
- Likwidowanie wad wymowy
- Terapia mowy
- Terapia jąkania
- Rozwój językowy
- Komunikacja alternatywna i wspomagająca (AAC)
Czym różni się logopeda od nauczyciela emisji głosu?
Jak rozpoznać czy potrzebujesz pomocy logopedy czy nauczyciela emisji głosu? Pierwszym kryterium jest zdecydowanie wiek, a następnie poziom trudności komunikacyjnych oraz wykorzystywania mowy w codziennym życiu – jeśli jesteś zdrową, sprawną intelektualnie osobą, która potrafi skutecznie porozumiewać się z otoczeniem, lecz pragnie brzmieć lepiej, mówić wyraziściej i zachwycać swoim głosem, to prawdopodobnie potrzebujesz wsparcia nauczyciela emisji głosu.