Ile trwa nauka mowy?
Myślisz o nauce mowy i zastanawiasz się ile trwa nauka mowy? Czy będziesz musiał poświęcić długie lata, by poprawić swoją mowę? A może to coś, co zmienisz w kilka godzin? A może uczysz się już dykcji oraz emisji głosu mówionego i chciałbyś konkretnie dowiedzieć się, ile trwa standardowo nauka mowy? Nauka mowy u osób dorosłych oraz młodzieży jest procesem, który wymaga czasu i odbywa się w pełni świadomie (zupełnie inaczej niż w przypadku małych dzieci, które uczą się mówienia częściowo przypadkowo poprzez zasłuchanie lub zabawy dydaktyczne). Czy można określić konkretnie czas trwania nauki mowy? Niestety nie jest możliwe uniwersalne określenie czasu trwania nauki, gdyż na proces ten ma wpływ wiele czynników, ale można starać się przybliżyć minimalny czas nauki dzięki doprecyzowaniu i określeniu najważniejszych aspektów nauki mowy.
Ile trwa nauka mowy – problemy z emisją głosu oraz samą dykcją
Jednym z najważniejszych czynników wpływających na czas nauki jest złożoność problemów ucznia – czy posiada nieprawidłową emisję głosu mówionego czy jedynie problemy dykcyjne, a może połączenie obu. Problemy z emisją głosu mówionego, czyli wydobywaniem dźwięku – siłowa emisja głosu, dyskomfort w czasie mowy, występowania chrypki, konieczność odchrząkiwania, nieumiejętności mówienia głosem donośnym, mówienie barwą, która nie satysfakcjonuje lub nawet wprowadza w błąd słuchaczy odnośnie płci mówcy (zbyt wysoko lub zbyt nisko), napięcia krtani, brak podparcia oddechowego, niewłaściwe opieranie dźwięków mowy na rezonatorach i wiele innych problemów. Problemy dykcyjne są zwykle skutkiem zbyt małej aktywności aparatu artykulacyjnego, niewłaściwego ułożenia narządów tego aparatu i przede wszystkim brak świadomości właściwego miejsca artykulacyjnego danych głosek. Jak widać nauka emisji głosu mówionego wymaga opanowania większej ilości materiału, zagłębienia się w tajniki procesu tworzenia oraz wydobywania dźwięku, zaś nauka dykcji skupia się na uaktywnieniu języka, szczęki oraz ust i opanowaniu prawidłowego miejsca artykulacyjnego. Czytając powyższe zagadnienia można mieć słuszne wrażenie, że nauka emisji głosu jest o wiele bardziej skomplikowana niż sama nauka dykcji. Ze względu na swą złożoność, nauka emisji głosu mówionego to czas od 3 do nawet 12 miesięcy, zaś sama nauka dykcji to czasem dosłownie miesiąc pracy. Oczywiście po opanowaniu materiału należy doliczyć czas, który należy przeznaczyć na wytrenowanie odruchów, by mowa była swobodna i naturalna.
Ile trwa nauka mowy – częstotliwość zajęć
Nie jest tajemnicą, że im więcej mamy spotkań z trenerem, tym poznaje się szybciej więcej zagadnień, ćwiczeń, a nauka przebiega dynamicznie. Przy 2 godzinach tygodniowo i samodzielnej pracy w domu (codziennie po 15 minut) można czas nauki skrócić nawet o ponad połowę. Mówiąc o częstotliwości spotkań z nauczycielem, warto też brać pod uwagę zaangażowanie ucznia w zajęcia oraz jego samodzielny wkład w naukę, energię, chęć rozwoju oraz odpowiednią motywację. Trenując z nauczycielem dwa razy w tygodniu, lecz mając postawę roszczeniową (to nauczyciel musi mnie nauczyć, a jak tego nie zrobi, to oznacza, że jest kiepski) lub nie angażując się w zajęcia (można większą część lekcji siedzieć z telefonem w dłoni i przeglądać media społecznościowe i pisać ze znajomymi), mając problemy z koncentracją, brak chęci czy możliwości samodzielnej pracy w domu, wtedy pomimo odpowiedniej ilości spotkań indywidualnych z pedagogiem można nie osiągnąć szybko efektów.
Diagnoza głosu i dykcji
Ogromne znaczenie dla czasu nauki ma poziom, z jakiego się startuje – zupełnie inny czas nauki będzie u osoby, która ma dobrą dykcję, lecz pragnie ją poprawić, bo dąży do perfekcji, pracuje zawodowo głosem, a zagadnienia związane z mową nie są niczym nowym, a inny będzie czas, gdy ktoś posiada liczne problemy głosowe, wady wymowy, nigdy nie uczył się prawidłowej mowy, nie wykonywał nawet podstawowych ćwiczeń aparatu artykulacyjnego. Świadomość własnych możliwości, realnego poziomu to coś, co sprawia, że czas trwania nauki mowy się nie wydłuża. Zupełnie w innym tempie pracują osoby, które w 100 % rozumieją swoje problemy z mową, nie próbują uzyskać lepszej diagnozy, przekonać siebie i pedagoga, że „jednak nie mówię tak źle”. Rzetelna, profesjonalna i uczciwa diagnoza głosu to element, który wpływa korzystnie na tempo rozwoju ucznia.
Ile trwa poprawa dykcji i mowy?
Każdy człowiek jest inny, ma inne tempo opanowywania nowego materiału, pracy, możliwości dotyczące częstotliwości zajęć, zdolności, więc niezwykle trudno określić czas nauki mowy, który sprawdzi się u każdej osoby, ale w powyższym artykule starałam się przybliżyć Ci czynniki, które wpłyną na czas nauki: rodzaj i wielkość problemów, częstotliwość zajęć i zaangażowanie w naukę, motywacja oraz podejście do tematu nauki, a także reakcja oraz przyjęcie diagnozy głosu.
To od Ciebie zależy tempo Twojego rozwoju oraz postępy w nauce mowy😉