Nauka mowy u dorosłych
Nauka mowy u dorosłych jest zagadnieniem, które w ostatnich latach zdecydowanie zyskało na popularności. Zazwyczaj zajęcia z mowy, czyli zajęcia z emisji głosu mówionego kojarzą się z zajęciami dla dzieci lub osób z zaburzeniami. Nic bardziej mylnego. Nauka mowy u dorosłych staje się wręcz podstawą dla osób pracujących zawodowo głosem jak dziennikarze, trenerzy, wykładowcy, politycy, nauczyciele, a nawet coraz więcej korporacji decyduje się na choć krótkie szkolenia dla pracowników. Świadomość znaczenia jakości mowy w życiu zawodowym wzrasta, gdyż właśnie poprzez sposób wysławiania się, brzmienie głosu, sposób wypowiedzi, intonowanie możemy prezentować siebie jako osoby kompetentne, specjaliści w danej dziedzinie. Nierzadko osoby, których praca nie wymaga intensywnej aktywności narządów głosotwórczych i perfekcyjnej dykcji coraz częściej decydują się rozpoczęcie pracy nad poprawą swojej mowy, gdyż odczuwają dyskomfort w czasie codziennej komunikacji z otoczeniem.
Nauka mowy u dorosłych – czy jest się czego wstydzić?
Praca nad swoimi słabościami i niedociągnięciami zdecydowanie nie jest powodem do wstydu. Wręcz przeciwnie, nikt nie jest idealny – jedna osoba powinna zadbać o poprawę swojej kondycji fizycznej, ktoś o swoją aparycję, jeszcze ktoś o opanowanie umiejętności swobodnego komunikowania się w języku angielskim (lub innym), a są też ludzie, których mowa – brzmienie głosu, dykcja wymagają poprawy. Uświadomienie sobie problemu z mową będąc dorosłym z pewnością nie jest czymś łatwym, zaś decyzja o rozpoczęciu nauki mowy wymaga odwagi, pokory, a w kolejnym etapie samozaparcia i wytrwałości. Osoby, które chcą zmienić swoją mowę zasługują na słowa uznania otoczenia oraz wsparcie – to wymaga odwagi.
Nauka mowy u dorosłych – problemy
Defekty mowy u dorosłych należy podzielić na dwie kategorie: emisję głosu (brzmienie) oraz dykcję. Jeżeli mowa stricte o emisji głosu, wówczas najczęstszym problem jest zbyt wysoki i cichy głos, nosowa barwa lub nieumiejętność swobodnego mówienia z wykorzystaniem prawidłowego oddechu. Wśród problemów dykcyjnych największym jest szczękościsk, zbyt mała praca aparatem artykulacyjnym, która powoduje niewyraźną mowę oraz niewłaściwa artykulacja głosek szumiących (sz cz ż dż), syczących (s c z dz), a także hiperpoprawność w aspekcie głosek nosowych.
Ile trwa nauka mowy u dorosłych?
Czas trwania nauki jest współzależny od ilości problemów, ich podłoża, zakorzenienia oraz elastyczności narządów mających wpływ na mowę. Niektóre zagadnienia wymagają jedynie uświadomienia ucznia, zwrócenia uwagi na problem i właściwie od razu jest znaczna poprawa, zaś są tematy bardziej złożone, na które składa się wiele elementów, różne składowe prawidłowej emisji głosu muszą ze sobą współgrać, by zauważyć efekt pracy. Przeciętnie nauka mowy zajmuje od 3 miesięcy do kilku lat.
Nauka mowy u dorosłych – motywacja do rozpoczęcia nauki mowy
Pomijając już zdrowie głosu i dobre brzmienie, wyraźną, czystą i zrozumiałą mowę, jej poprawa wpływa znacznie na samopoczucie psychiczne oraz pewność siebie. Osoby, które mają świadomość, że ich głosy brzmią dobrze, dźwięcznie, są pewne, że nawet w stresującej sytuacji głos nie zawiedzie, zdecydowanie chętniej zabierają głos w większym gronie, nie obawiają się wyrażać swoich poglądów i myśli. Brak wad wymowy sprawia, że mówiąc nie trzeba unikać pewnych głosek, trudniejszych zbitek czy regularnie powtarzać współrozmówcy, co się przed chwilą mówiło. Nasza mowa ma kluczowe znaczenie dla naszej atrakcyjności i to nie tylko w kontekście płci przeciwnej, ale ogólnie. Nie bez powodu podczas różnych kursów manipulowania, uwodzenia, sprzedaży mówi się o odpowiednim brzmieniu głosu. Twój głos i mowa są Twoją wizytówką.