Polski Rap
Polski rap jest bardzo bogatą dziedziną muzyki, a jego popularność wciąż wzrasta i to nie tylko wśród młodzieży, lecz także starszych pokoleń. Polski rap przestaje być sztuką uliczną, a staje się pełnowartościową dziedziną sztuki. W związku z tym raperzy starają się swoje tracki doprowadzać do perfekcji, szlifują rytmy, dopracowują teksty, a czasem korzystają z pomocy nauczycieli dykcji, emisji głosu czy kompozytorów. Niestety pomimo popularności rapu wciąż w gronie wykonawców zbyt mało świadomości i chęci rozwoju z zakresu emisji głosu, jedynie nieliczni decydują się na zmianę brzmienia swojego głosu czy nawyków dykcyjnych. W kawałkach raperów można dostrzec liczne błędy techniczne. Oczywiście rap jest rodzajem „muzyki”, którego głównym celem jest opisywanie własnych przemyśleń, trudnych doświadczeń z dzieciństwa, bieżących spraw, problemów – jest formą terapii, leczenia traum i uwalnianiem swoich emocji. Czy praca nad emisją głosu oraz dykcją zniszczą tę szczerość i naturalność wykonań?
Polski rap – najczęstsze błędy. Ocena nauczyciela emisji głosu.
- Niewyraźna mowa, niedbała dykcja
Rap jest formą bardzo szybkiej mowy, a więc wymaga ogromnej aktywności aparatu artykulacyjnego – mocnego otwierania ust, energicznej pracy warg oraz prawidłowego ułożenia języka do poszczególnych głosek. Niestety tutaj tekst jest piękny, bardzo osobisty, a ja nie potrafię go zrozumieć, bo jest niewyraźnie.
- Wady wymowy
Klasyczny przykład parasygmatyzmu (czyli wypowiadanie np. sz bardzo podobnie jak s lub ś), seplenienie międzyzębowe (nieprawidłowa artykulacja głosek syczących), a nawet wady wśród takich głosek jak: l (niewłaściwe ułożenie języka) czy głosek nosowych (np. mówienie oł zamiast ą). Jeżeli ktoś posiada podstawowe wady wymowy, to niestety, ale jego mowa nie będzie zrozumiała, a odbiór dzieła będą zaburzać nadmierne świsty, syki i szumy.
- Nieprawidłowy oddech
Głośne, wręcz astmatycznie brzmiące oddechy, często o wiele głośniejsze niż sam tekst, dodatkowo płytki oddech, że występuje konieczność dobierania powietrza co trzy słowa. Płytki, szczytowy oddech wpływa niekorzystnie na brzmienie głosu, powoduje zaciśnięcie krtani i tym samym ogranicza możliwości „wokalne” rapera.
- Zaciśnięta krtań
Słuchając raperów, którzy mówią zbyt wysoko, napinają krtań, nie wykorzystują rezonansu i podparcia oddechowego, aż boli mnie gardło. I dodatkowo wolę nie myśleć w jakim stanie będą ich narządy głosowe za kilka lat. Nie można rapować nie znając własnej skali głosu, przekraczając swoje możliwości głosowe i nadmiernie napinając się, by jakkolwiek wydobyć z siebie dane tony.
- Jednolite brzmienie
Jest tyle możliwości urozmaicenia tracku – można zmienić ton mowy, kierunek linii melodycznej, akcenty we frazie, a właściwie większość piosenek oparta jest na jednym schemacie rytmiczno – melodycznym. Nie można kurczowo trzymać się jednej frazy, tylko dlatego że tak bardzo się spodobała twórcy. Nie można zanudzić słuchaczy.
- Brak umiejętności śpiewania
Niestety rap jest często jedyną opcją dla osób, które nie potrafią śpiewać, a posiadają artystyczną duszę. Jednak każdego można nauczyć śpiewać, choć na poziomie podstawowym. Czy nie byłoby fantastycznie słyszeć i potrafić wykonać melodię wznoszącą i opadającą, trafiać w dźwięki lub móc wpleść elementy śpiewane w swoje dzieło?
Polski rap – wymaga on jeszcze ciągłego rozwoju z zakresu emisji głosu. Czy są zajęcia dla raperów? Oczywiście – w Akademii Śpiewu każdy raper otrzyma diagnozę głosu i dykcji, liczne rady oraz konkretną pomoc od profesjonalnej nauczycielki emisji głosu (zajęcia nie są prowadzone przez rapera, lecz specjalistę od mowy i śpiewu).
W razie dodatkowych pytań skorzystaj z formularza kontaktowego – specjalistka od emisji głosu, która od wielu lat współpracuje z polskimi raperami, chętnie odpowie na wszelkie pytania oraz rozwieje wątpliwości.