Rejestr piersiowy – jak go używać?
Rejestr piersiowy jest to szereg dźwięków, których główny rezonans odbywa się w klatce piersiowej. Pojęcie rejestru zawsze jest ściśle związane z tematem rezonansu. Czym są rezonatory? Przeczytasz w innym artykule: Rezonans – co to jest? Rejestr piersiowy i jego używanie w czasie śpiewania jest tematem dosyć skomplikowanym i często błędnie rozumianym przez wokalistów, a nawet trenerów wokalnych. Zagadnienie rejestrów jest tematem bardziej teoretycznym niż praktycznym, gdyż niewyobrażalne jest, by gwałtownie, świadomie i całkowicie „przełączać się z jednego rejestru na drugi”. Prawidłowa emisja głosu polega między innymi na stworzeniu sytuacji, w której równocześnie działają wszystkie przestrzenie rezonacyjne, a barwa głosu jest podobna niezależnie od wysokości wydobywanego dźwięku. Rejestr piersiowy i jego właściwe używanie jest jednym z najtrudniejszych tematów wokalnych.
Jak używać rejestr piersiowy?
Rejestr piersiowy należy używać bardzo ostrożnie i wprowadzać go w dalszym etapie nauki śpiewu. Pracy nad techniką wokalną nie należy rozpoczynać od tego zagadnienia, gdyż istnieje ogromne ryzyko zaciskania krtani, nie wykorzystywania ciśnienia wydychanego powietrza oraz zaciskania szczęki. Rejestr piersiowy powinien włączać się bardzo naturalnie i swobodnie dopiero podczas wydobywania skrajnych dźwięków skali wokalisty (oczywiście mówimy o końcówce skali w dół). Rejestr piersiowy najlepiej trenować wykorzystując dynamikę piano, mimo jego naturalnego ostrego i głośnego brzmienia, wówczas można się upewnić, że pracuje się wykorzystując dolne rezonatory, a nie tworząc napięcia w aparacie głosowym. Rejestr piersiowy używany jest w czasie mowy i jest to jak najbardziej prawidłowe. Oczywiście można go ćwiczyć w czasie mowy, a dopiero po opanowaniu umiejętności mówienia nisko z odpowiednim rezonansem, próbować przełożyć jego aktywność na śpiew. Rejestr piersiowy wymaga od wokalisty dobrej techniki wokalnej, opanowania umiejętności tworzenia podparcia oddechowego, otwierania krtani, wytwarzania ciśnienia podgłośniowego bez zbędnych napięć, dopiero wtedy wokalista jest gotowy, by rozpocząć prace nad opanowaniem rejestru piersiowego. Niższe głosy rozpoczynają pracę nad rezonansem piersiowym zdecydowanie wcześniej, niż osoby śpiewające wyższymi głosami. Jest to naturalne i zgodne ze specyfiką głosów.
Rejestr piersiowy – w czym tkwi problem?
Głównym problemem jest nadużywanie rejestru piersiowego, przede wszystkim w górnym odcinku skali i prawie całkowita rezygnacja z wykorzystywania rejestru głowowego. Jest to wynik chęci uzyskania mocnego brzmienia, bez względu na jego estetykę. Nadmierne skupianie się na „przełączaniu” rejestrów przyczynia się do braku ujednolicenia emisji głosu u jednego wykonawcy. Zjawisko to wśród wokalistów nazywane jest „rozszczepieniem rejestrów”. Głosy nieszkolone większość utworów wykonują korzystając jedynie z rejestru piersiowego, jednak idąc stopniowo coraz wyżej pojawia się moment załamania głosu, wówczas następuje nagły przeskok na delikatnie brzmiący rejestr głowowy. Skutkiem takiego stanu rzeczy, jest utrata odpowiedniej dynamiki podczas wykonywania utworów, gdyż im wyższy dźwięk wykonuje wokalista, tym słabiej on brzmi. W mediach zauważalna jest wyraźna tendencja do pojawiania się piosenek w tonacjach, które dla głosów kształconych i z natury czy budowy aparatu zaliczanych do wysokich, staje się wręcz niemożliwe ich wykonywanie. Przewagę rejestru piersiowego w emisji głosu społeczeństwa można zauważyć nawet w domu rodzinnym czy gronie przyjaciół, gdzie podczas spotkań czy przyjęć urodzinowych wykonując „sto lat”, czyli stosunkowo prosty utwór, większość osób krzyczy zamiast śpiewać. Wszyscy wykonawcy niezależnie od wieku, płci wydobywają z siebie dźwięki mocne, lecz ciemne i pozbawione blasku. Prawidłowa emisja głosu dąży do wyrównania emisji głosu na całej długości skali, gdyż nagłe przeskoki między rejestrami mogą spowodować nawet jego uszkodzenie.
Skupiając się na rejestrze piersiowym uważaj, gdyż nieprzestrzeganie podstawowych zasad prawidłowej emisji głosu a próbując swoich sił z tym rejestrem, możesz nadmiernie obciążyć głos, co może mieć fatalne skutki dla jego zdrowia.