Nauka śpiewu

Konsultacje wokalne

Skąd się bierze talent wokalny?

Skąd się bierze talent wokalny? Czy umiejętności wokalne są dziedziczone? Czy wybitny talent muzyczny to zasługa dobrych genów, a może odpowiedniego wychowania? Czy piękny głos to coś, z czym się rodzimy czy talent wokalny to mit?

Skąd się bierze talent wokalny? Odkryj talent wokalny

Każdy rodzic pragnie, by jego dziecko wykazywało wybitne uzdolnienia czy predyspozycje, z niecierpliwością oczekuje na pierwszy uśmiech, krok, słowo, wierszyk, piosenkę czy taniec. Nic dziwnego, każda kochająca mama i zaangażowany tata życzą sobie, by ich geny okazały się tymi najlepszymi, dzięki którym maluch ma szansę na świetlaną przyszłość i udane życie. Rodzice są najczęściej tymi pierwszymi odkrywcami talentu wokalnego swojej córki lub syna. Naturalne jest, iż muzycy, którzy posiadają potomstwo szybciej dostrzegą pewne predyspozycje wokalne i muzyczne u swojego dziecka, a co więcej z autopsji doskonale znają schemat postępowania w takim przypadków – rozwijanie ciekawości dziecka w tym kierunku i zapewnienie warunku do kształcenia muzycznego.

Czy talent wokalny można odziedziczyć? Czy wokalista rodzi się z pięknym głosem, czy jest to umiejetność wyuczona?

Nasze zainteresowania i pasje nie są przypadkowe, lecz są następstwem naszego wychowania. Aby młody człowiek wykazał pociąg do pewnych aktywności, w pierwszej kolejności jego rodzice muszą uwrażliwić go na dźwięki, rytmu czy melodie – wówczas uczy się, że muzyka i śpiew są nieodłącznymi i naturalnymi elementami codziennego życia. Taka osoba wchodzi w życie z pewnymi naturalnymi nawykami dotyczącymi odbioru muzyki i wyrażania siebie poprzez np. śpiew. Na talent wokalny składa się cała mozaika wielu czynników, a wśród nich są właśnie rodzice i wartości, które przekazali od pierwszych chwil życia. Nie można jednoznacznie ocenić poziom dziedziczenia talentu wokalnego, lecz istnieje korelacja pomiędzy wychowaniem w rodzinie muzyków a posiadaniem predyspozycji wokalnych. Wysoki procent zawodowych muzyków, to właśnie dzieci profesjonalnych śpiewaków lub instrumentalistów czy kompozytorów. Nie należy się dopatrywać powiązań genetycznych, lecz wychowawczych – to środowisko wpływa na to, czy młody człowiek jest osobą wrażliwą, otwartą, pracowitą i konsekwentną w działaniu – a są to cechy niezbędne do opanowania umiejętności śpiewania. 

Czy dziecko rodziców bez słuchu muzycznego może być muzykalne?

Rodzic, który nie posiada słuchu muzycznego ani wyczucia rytmu pomimo swych niekompetencji w tej dziedzinie powinien dać możliwość swojemu dziecku na obcowanie z ludźmi, dla których muzyka jest ważnym i niezbędnym elementem codziennego życia. Już w okresie prenatalnym można dziecko uwrażliwić na piękno muzyki poprzez odtwarzanie utworów klasycznych czy jazzu, a gdy maluch pojawia się na świecie zatroszczyć się o to, by otaczała go muzyka na najwyższym poziomie, która ma szansę rozwinąć w nim muzykalność. Pierwsze lata życia dziecka to czas, gdy opiekunowie mogą poprzez swoje zachowanie i działanie wpłynąć na talenty swojego potomstwa. Możliwe jest, by dziecko rodziców bez słuchu muzycznego pięknie śpiewało lub grało na skrzypcach czy fortepianie.

Skąd się bierze talent wokalny? Co wpływa na talent?

Aby znaleźć odpowiedź na to pytanie, należy zastanowić się, kim właściwie jest osoba utalentowana wokalnie. Jakikolwiek ankietowany odpowie na powyższe zapytanie w odmienny sposób. Dla jednych będzie to przebojowość, umiejętność budowania swojego wizerunku artystycznego w sieci i pewność siebie, zaś dla innych to wrażliwość, muzykalność, dobroć i autentyczność są symbolami talentu. Nic dziwnego – w różnoraki sposób odbieramy uczucia, emocje, świat, ludzi, a także muzykę. Osobowość, inteligencja, temperament i doświadczenia życiowe znacząco kształtują gust muzyczny. Prawdziwy talent wokalny to nie umiejętność wykrzyczenia każdego dźwięku, pięć oktaw skali, wiele manier, mocne vibrato czy popularność, lecz wysoka wrażliwość w kontekście odczuwania, tworzenia czy interpretowania muzyki. Talent wokalny bierze się z głębi, z serca. 

Skąd się bierze talent wokalny? 

Czynniki wpływające na rozwój talentu wokalnego:

  1. Muzykalni rodzice i opiekunowie
  2. Otrzymywanie przyzwolenia w okresie wczesnego dzieciństwa na wytwarzanie różnego rodzaju dźwięków
  3. Słuchanie muzyki poważnej i jazzu
  4. Zajęcia muzyczne i wokalne od 4/5 roku życia
  5. Wspólne muzykowanie i kolędowanie w domu rodzinnym
  6. Rozwijanie własnej wrażliwości i emocjonalności
  7. Nauka śpiewu u profesjonalnych i doświadczonych pedagogów
  8. Możliwość wyrażania siebie poprzez śpiew
  9. Odporność na wpływ mediów oraz popularnych trendów
  10. Samoświadomość własnych możliwości wokalnych
  11. Brak lęków i wstydu przed występami publicznymi
  12. Energia życiowa 
  13. Dążenie do celów i umiejętność opanowywania sytuacji kryzysowych
  14. Wsparcie rodziny, przyjaciół i pedagoga
  15. Praca własna w naukę prawidłowej emisji głosu i zaangażowanie

Czy można zniszczyć talent wokalny?

Wokaliści, szczególnie ci młodzi są narażeni na destrukcyjne działania zarówno własne jak i otoczenia. Chcąc uchronić się od utratą talentu wokalnego warto wiedzieć, iż pierwszy nauczyciel śpiewu jest najważniejszą osobą (zaraz po rodzicach) w życiu młodego wokalisty. To w trakcie swoich pierwszych wokalnych prób można rozwinąć muzykalność, umiejętności techniczne, wyuczyć pewne nawyki dotyczące frazowania, interpretowania czy odczuwania – pierwszy pedagog śpiewu powinien być bezpiecznym buforem dla młodego człowieka, tworząc odpowiednie warunki do rozwoju i przekazując wiedzę adekwatnie do możliwości i dojrzałości fizycznej i emocjonalnej podopiecznego. Nauczyciel śpiewu jest wzorem dla młodego śpiewaka i na jego barkach spoczywa odpowiedzialność za ten nieoszlifowany brylant. Jego rolą jest też ewentualne ostudzenie zapału w sytuacji, gdy rodzice oraz dziecko przypisują sobie nadmierny talent wokalny, a tymczasem zarówno wrażliwość jak i predyspozycje wokalne czy muzyczne nie są na odpowiednim poziomie, by mówić o posiadaniu talentu. Wsparcie rodziców niekoniecznie powinno polegać na podkreślaniu wyjątkowości i wybitności dziecka, lecz czasem prawda o autentycznym poziomie wokalnym, może przynieść lepsze efekty i pozwolić uniknąć rozczarowania czy krytyki ze strony rówieśników. Do nauki śpiewu nie jest niezbędny wybitny talent, lecz przede wszystkim chęci, lecz samoświadomość własnych możliwości i ograniczeń jest niezbędna do odpowiedniego rozwoju wokalnego.

Skąd się bierze talent wokalny?

Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na powyższe pytanie, gdyż talent nie posiada jednego źródła, lecz jest sumą wielu składowych, na które niekoniecznie mamy wpływ.

Wybierz temat wiadomości

Dołącz do Akademii Śpiewu

Poszukujesz profesjonalnego nauczyciela emisji głosu? Napisz do doświadczonej specjalistki w dziedzinie śpiewu, mowy oraz rehabilitacji głosu i porozmawiajmy o Twoim głosie. Dowiedz się, jak skutecznie poprawić Twoją mowę, rozwinąć się wokalnie i spełnić marzenia o pięknym i zdrowym głosie. Specjalnie dla Ciebie zostanie przygotowany specjalny plan pracy nad głosem dostosowany do Twoich potrzeb, oczekiwań oraz możliwości.