Nauka śpiewu

Konsultacje wokalne

Staccato w śpiewie

Zastanawiasz się czym jest staccato w śpiewie? Czy  staccato jest przeciwieństwem legato? Na czym polega trudność śpiewania staccato? Czy każdy wokalista powinien umieć śpiewać staccato? Czy poza imponującą skalą Aria Królowej Nocy od wielu lat uważana jest za najbardziej wymagającą również ze względu na wykorzystanie w niej przebiegów staccato? Jak śpiewać dźwięki staccato?

Staccato w śpiewie – co to jest?

Staccato jest jedną z technik artykulacji wykorzystywanych w muzyce instrumentalnej oraz wokalnej. Polega ona na wydobywaniu dźwięków krótkich, oderwanych od siebie, a więc czas trwania nuty zostaje skrócony. Technika ta używana jest przez wielu kompozytorów i zaznaczana jest za pomocą kropek nad nutą – wówczas jest to wyraźny znak dla muzyka iż należy wykonać dane nuty techniką staccato. 

Czy śpiewanie staccato jest trudne?

W muzyce wokalnej staccato uważane jest za jeden z najtrudniejszych sposobów wydobywania dźwięków, gdyż niezbędny jest odpowiedni kunszt wokalny. Staccato wymaga świetnego podparcia oddechowego, perfekcyjnej pracy mięśni oddechowych, ścisłej kontroli wydychanego powietrza oraz nienagannej techniki wokalnej, czyli prawidłowej fonacji przy właściwym ułożeniu krtani. Jest ona trudna nie tylko ze względu na problemy intonacyjne, jakie mogą się pojawiać, lecz także z uwagi na specyficzną, dosyć energiczną pracę fałd głosowych. Nieprawidłowe wykonywanie przebiegów staccato może doprowadzić do przemęczenia aparatu głosowego, a nawet pojawienia się patologii głosu, jak np. Guzki śpiewacze, dlatego na utwory wykorzystujące dźwięki staccato powinni się decydować jedynie wokaliści, którzy opanowali podstawowe zasady prawidłowej emisji głosu, ze szczególnym uwzględnieniem pracy aparatu oddechowego. Początkujący wokaliści, którzy próbują swoich sił trenując pasaże staccato często narażają się na liczne błędy techniczne. Śpiewanie staccato jest skomplikowane i wymagające.

Jak śpiewać staccato?

Do śpiewania z użyciem dźwięków staccato należy się odpowiednio przygotować poprzez regularne wykonywanie ćwiczeń oddechowych, szczególnie krótkich i energicznych spięć przepony, następnie ćwiczenia te należy wzbogacić o głoski dźwięczne i dołożyć wszelkich starań, by praca fałd głosowych była odpowiednia, bez zbędnych napięć czy ostrego ataku na struny głosowe. Gdy wokalista perfekcyjnie wykonuje wszystkie ćwiczenia oddechowe, wtedy można rozpocząć próby trenowania staccato w dynamice piano, a z czasem również mezzoforte oraz forte. Śpiew staccato powinien być w 100% skupiony na pracy mięśni oddechowych przy otwartej krtani oraz właściwym rezonansie. Staccato należy śpiewać jako jedno z ostatnich ćwiczeń emisyjnych, gdy głos, jest już odpowiednio rozgrzany. W muzyce klasycznej umiejętność śpiewania staccato jest wymagana, zaś w niektórych rodzajach muzyki – nie jest to konieczne. 

Staccato w śpiewie jest zagadnieniem niezwykle interesującym ze względu na swe charakterystyczne brzmienie, ale przede wszystkim sposób wydobywania tychże dźwięków. 

Wybierz temat wiadomości

Dołącz do Akademii Śpiewu

Poszukujesz profesjonalnego nauczyciela emisji głosu? Napisz do doświadczonej specjalistki w dziedzinie śpiewu, mowy oraz rehabilitacji głosu i porozmawiajmy o Twoim głosie. Dowiedz się, jak skutecznie poprawić Twoją mowę, rozwinąć się wokalnie i spełnić marzenia o pięknym i zdrowym głosie. Specjalnie dla Ciebie zostanie przygotowany specjalny plan pracy nad głosem dostosowany do Twoich potrzeb, oczekiwań oraz możliwości.