Nauczyciel śpiewu
„Jest więcej zawodów, których znaczenie w trosce o człowieka jest bez wątpienia znaczące, istnieje jednak tylko jedno powołanie, które w największym stopniu bierze udział w kształtowaniu osobowości, a jest nim powołanie nauczycielskie.” Kim jest nauczyciel śpiewu? Jakimi wartościami się kieruje? Co powinno charakteryzować dobrego nauczyciela emisji głosu? Jak szukać nauczyciela śpiewu i przede wszystkim jak odróżnić dobrego nauczyciela od tego, który nie powinien wykonywać tego zawodu?
Nauczyciel śpiewu – wyjątkowy zawód
Nauczyciel to nie tylko zawód, ale przede wszystkim powołanie – wymaga posiadania pewnych cech charakteru, predyspozycji i oczywiście umiejętności. Nauczyciel śpiewu to ktoś, kto osiągnął poziom mistrzowski w tej dziedzinie i autentycznie pragnie dzielić się swoją wiedzą z innymi.
Brzmi pięknie – i takie też powinno być, ale niestety często tak to nie wygląda. Skoro nauczanie jest czyimś powołaniem to pewnie już jako dziecko każdy nauczyciel musiał pięknie śpiewać, uczył koleżanki lub kolegów i było widać od samego początku, że właśnie to jest jego przeznaczeniem? To piękna wizja, aż zbyt by mogła być prawdziwa, ale jednak powinna. Oczywiście młody człowiek może mieć inne plany na przyszłość, poszukiwać swej drogi, czasem się buntować, ale ostatecznie zrozumie, że dopiero ten idealny dla niego zawód może dać mu prawdziwe szczęście.
Może wydawać Ci się to dziwne, że nauczyciel powinien od najmłodszych lat wykazywać predyspozycje do wykonywania tego wyjątkowego zawodu, ale tak właśnie jest. Nauczanie to nie jest zwykła praca przy komputerze, układanie tabelek, liczenie czy pisanie pism, ale praca z drugim człowiekiem, który by mógł się rozwijać musi w pełni zaufać. Nauczycielem śpiewu nie może być człowiek, który jedynie dobrze śpiewa, ale ktoś kto autentycznie posiada to „powołanie” i umiejętności przekazywania wiedzy. To nauczyciel śpiewu wprowadza ucznia w muzyczny świat, pokazuje piękne melodie, uczy muzykalności, pokazywania emocji za pomocą dźwięków i oczywiście zagadnień technicznych. Nauczyciel albo zaszczepi w uczniu chęć do rozwoju, pracy, pasję, miłość do muzyki albo zwyczajnie przy pierwszych trudnościach podopieczny się podda. To rolą nauczyciela jest skupiać się nie tylko na samym nauczaniu, ale również na człowieku. Nauczyciel śpiewu może przekazywać wiedzę tak, by ktoś w początkowym etapie nauki czuł się zestresowany swoimi brakami technicznymi lub pokazywać, że to zupełnie normalny etap w procesie edukacyjnym. Uczeń może czuć się na lekcji śpiewu swobodnie i dobrze z samym sobą lub wychodzić z zajęć wokalnych z myślą: jestem beznadziejny, do niczego się nie nadaję. To od nauczyciela śpiewu tak wiele zależy.
Problem ze znalezieniem dobrego nauczyciela śpiewu
Największym problemem w poszukiwaniach nauczyciela śpiewu jest to, że podobnie jak wiele zawodów „trenerskich” tę profesję może wykonywać każdy, kto nazwie się w sieci trenerem wokalnym, odbył 30 minutowy kurs online z jakimś pedagogiem, był na weekendowym szkoleniu z emisji głosu lub miał kilka lekcji śpiewu albo zwyczajnie w opinii znajomych dobrze śpiewa – podobny problem dotyczy trenerów personalnych, dietetyków, nauczycieli tańca, gry na instrumentach, sztuki i innych. W sieci znajduje się wiele ogłoszeń, z czego tylko mała część jest od osób które posiadają odpowiednie wykształcenie, kompetencje i prawo do wykonywania tego zawodu. Cóż złego może zrobić ktoś, kto ma tylko pokazywać ćwiczenia, nowe kroki, motywować do prowadzenia zdrowego trybu życia itp. Nikt się tym nie przejmuje – zajęcia fitness prowadzi kobieta z nadwagą, która z pewnością obok budynku AWF- u jedynie przechodziła, tańca nauczają osoby, które nie posiadają jakiegokolwiek szkolenia trenerskiego, dietę układa chłopak, który faszeruje się taką ilością suplementów diety, że pewnie już świeci w ciemności, a malarstwa naucza ta sama osoba, która podobno uczy też gry na gitarze, puzonie, flecie poprzecznym i organach (z pewnością ukończyła Akademię Muzyczną na wszystkich tych wydziałach).
Nauczyciel śpiewu – skutki nieprawidłowej nauki śpiewu
Co się dzieje, gdy w nauczyciela bawi się ktoś, kto (pomijając już brak umiejętności technicznych) nie został odpowiednio przeszkolony z bycia pedagogiem, kto nie posiada wiedzy na temat wprowadzania w odpowiednim tempie konkretnych zagadnień, kto nie posiada odpowiedniego charakteru i podejścia do człowieka, aby być czyimś mistrzem i przewodnikiem?
Dzieje się ogromna krzywda uczniom, często dostrzegalna dopiero po latach – w śpiewie mogą być to: złe nawyki, niewłaściwa postawa ciała, niedokładności techniczne, napięcia krtani, niewłaściwa praca strun głosowych, brak podparcia oddechowego, odwrotne ruchy oddechowe, przeciążenia głosu, guzki śpiewacze, a ponadto złe samopoczucie psychiczne, brak motywacji i czerpania radości z nauki. To oczywiście w ogromnym skrócie – skutki złego nauczania mogą być odczuwalne przez długie lata.
Każdy z nas w swoim życiu poznał kogoś, kto nie nadaje się na nauczyciela (i nie mówię tutaj o wrednej nauczycielce z matematyki, ale często o zajęciach dodatkowych). Przypomnij sobie drogi czytelniku jak się wtedy czułeś – zestresowany, zdołowany i w przekonaniu: ale jestem nieudacznikiem, nic nie potrafię i chyba nigdy się nie nauczę. Przy dobrym nauczycielu nikt z nas by się tak nie poczuł.
Nauczycielem nie jest się jedynie podczas lekcji, a cały czas, bo to nie jest zwykły zawód, a sposób na życie.
Życzę Wam, żebyście poznali w swoim życiu takich prawdziwych, dobrych nauczycieli, którzy pozwolą Wam odkryć siebie, swoje talenty, pasje i pomogą spełnić marzenia – również te marzenia o pięknym głosie;)
A tymczasem posłuchajcie podcastu prowadzonego przez nauczycielkę śpiewu: Akademia Śpiewu Po Godzinach