Nauka śpiewu

Konsultacje wokalne

Rezonans

Rezonans jest to niezwykle ważne zjawisko wykorzystywane zarówno w mowie oraz śpiewie. Polega ono na wzmacnianiu dźwięku za pomocą specjalnych przestrzeni rezonacyjnych, które nazywa się rezonatorami. Rezonatorem może być każde ciało elastyczne odznaczające się cechami takimi jak: sprężystość i bezwładność. Niezbędne jest również jego umiejscowienie w niedużej odległości od źródła dźwięku. Przestrzeniami rezonansowymi są te części ciała, które posiadają zdolność przyjmowania i przekazywania energii drgań, ulegają współbrzmieniu, są to np. chrząstki, kości płaskie i cienkie. 

Rezonans – rezonatory górne i dolne

Rezonatory dzielimy na górne i dolne w zależności od umiejscowienia względem krtani i fałd głosowych. Z tematem rezonansu połączone jest pojęcie śpiewania i mówienia na tzw. maskę – jest to określenie ukazujące odczuwalne drgania rezonatorów takich jak kości czaszki, oczodoły, kości policzkowe, nosa, zatoki szczękowe, klinowe, sitowe i czołowe. Przy aktywności przedniej części twarzy wokalista uzyskuje odpowiednią nośność i przyjemną (jasną) barwę dźwięku. Odpowiedni rezonans jest bazą dla zmiany brzmienia, a świadome wykorzystywanie konkretnych przestrzeni może znacząco odznaczyć się w kwestii plastyczności głosu. W mowie wykorzystywany jest głównie rezonatory dolne (klatka piersiowa wraz ze znajdującymi się w niej płucami, oskrzelami i tchawicą), natomiast podczas śpiewu działają również rezonatory górne (jama gardłowa, ustna, nosowa, jamy boczne nosa, czyli tzw. nasada).

Jak właściwie używać rezonansu?

Podczas prawidłowej emisji głosu niezbędna jest równowaga w wykorzystywaniu poszczególnych rezonatorów, w celu uzyskanie maksymalnie możliwie najpiękniejszego i najszlachetniejszego brzmienia. Głównym problemem jest niewłaściwe wykorzystywanie rezonatorów, przewaga jednej grupy przy całkowitym wyłączeniu pozostałych oraz oczywiście nosowanie, czyli jeden z najczęstszych błędów zarówno wśród wokalistów, jak i mówców.

Czym różni się rezonans od rejestru?

Pojęcia rezonansu i rejestru są ze sobą ściśle związane. Dzięki aktywności poszczególnych grup rezonatorów (dolnych lub górnych) można skalę danego wokalisty podzielić na rejestr piersiowy, głowowy lub mieszany. Nie należy gwałtownie zmieniać aktywności danej grupy rezonatorów ze względu na ogromne różnice brzmieniowe pomiędzy nimi. Pojęcie rejestru bez rezonatorów nie mogłoby istnieć. O rejestrze piersiowym możesz dowiedzieć się więcej w artykule: Rejestr piersiowy – jak go używać?

Jeśli temat rezonansu Cię interesuje, możesz umówić się na konsultacje i pozwolić, by to specjalista ocenił aktywność Twoim rezonatorów w śpiewie lub mowie.

Wybierz temat wiadomości

Dołącz do Akademii Śpiewu

Poszukujesz profesjonalnego nauczyciela emisji głosu? Napisz do doświadczonej specjalistki w dziedzinie śpiewu, mowy oraz rehabilitacji głosu i porozmawiajmy o Twoim głosie. Dowiedz się, jak skutecznie poprawić Twoją mowę, rozwinąć się wokalnie i spełnić marzenia o pięknym i zdrowym głosie. Specjalnie dla Ciebie zostanie przygotowany specjalny plan pracy nad głosem dostosowany do Twoich potrzeb, oczekiwań oraz możliwości.