Błędy na początku nauki śpiewu

Błędy na początku nauki śpiewu są czymś, co może przytrafić się każdemu, kto planuje rozpocząć naukę śpiewu. Błędy na początku nauki śpiewu można podzielić na dwie grupy: związane z błędami w emisji głosu (łamanie podstawowych zasad prawidłowej emisji głosu), czyli techniczne oraz te, które dotyczą nastawienia psychicznego, motywacji, a także lęków związanych z początkiem nauki śpiewu (a nawet tuż przed rozpoczęciem jej). Dziś skupimy się na błędach związanych z myśleniem, podejściem, motywacją i nastawieniem, czyli mówiąc ogólnie na błędach psychicznych i motywacyjnych na początku nauki śpiewu. Jakie błędy możesz popełnić już na start? Skąd pojawiają się wątpliwości? Dlaczego tak bardzo boisz się rozpocząć naukę śpiewu? Czy możesz uniknąć błędów? Dziś zgłębimy temat myśli, które pojawiają się w Twojej głowie, czasem jest ich tak wiele, że trudno za nimi nadążyć, ciężko nie mieć wówczas wątpliwości i nie odczuwać zdenerwowania na samą myśl o zajęciach wokalnych. To one często sprawiają, że mimo ogromnych chęci, marzeń – zwyczajnie się poddajesz i to czasem nim spróbujesz cokolwiek zmienić w swoim życiu. Kochasz śpiewać, ale wciąż nie potrafisz zapisać się na lekcje śpiewu? Właściwie już od wielu tygodni, miesięcy, a może nawet lat marzysz o śpiewie? A może właśnie zapisałeś się na lekcje i nie potrafisz poradzić sobie ze strachem, lękiem czy tremą podczas spotkania z pedagogiem? Nie rozumiesz co się właściwie dzieje i dlaczego choć lubisz śpiewać, nie czerpiesz radości z lekcji śpiewu?

Błędy w nauce śpiewu – zapisanie się na zajęcia wokalne

Z pewnością znasz to uczucie, gdy pragniesz rozpocząć coś nowego, ale strasznie się boisz, odczuwasz niepokój, choć oczywiście również dreszczyk emocji, który jest bardzo kuszący. Chcesz i się boisz, już chwytasz za telefon, by zadzwonić, ale odkładasz. Za chwilę siadasz przed komputerem i już chcesz wysłać mail, ale wrzucasz wiadomość do folderu kosz. Naprawdę czujesz, że lubisz śpiewać i chciałbyś z tym coś zrobić ale masz w głowie tyle myśli:

A co jeśli się do tego nie nadaję? Co jeśli nauczyciel śpiewu mnie wyrzuci z zajęć, uzna, że jestem beznadziejny lub co gorsza wyśmieje? A jeśli nauczyciel kształci jedynie osoby utalentowane, a ja go nie mam? A może ja się nie nadaję do śpiewania i wyjdę na idiotę, że w ogóle przyszło mi do głowy, by zapisać się na profesjonalne zajęcia? Będzie tak głupio stanąć przed obcą osobą, która się w dodatku na tym zna i coś zaśpiewać. A co zrobię, jeśli powie, że nie mam słuchu muzycznego, wydaje mi się, że słyszę, no ale ja się nie znam…. i wiele wiele innych.

Błędy w nauce śpiewu – początek nauki śpiewu

Pierwszym błędem w nauce śpiewu jest zbyt duże skupienie swojej uwagi na nauczycielu, na kimś, czyją pracą jest słuchanie zarówno osób utalentowanych, jak i tych zupełnie początkujących, na kimś, kto doskonale wie, jak wyglądają pierwsze zajęcia wokalne, ma świadomość ogromnego stresu ucznia i kto w swej ocenie chce być szczery, ale przede wszystkim profesjonalny. Strasznie obawiasz się negatywnej oceny oraz odrzucenia. Paraliżuje Cię Twoje własne wyobrażenie tego, że nauczyciel mówi Ci: nie nadajesz się, nie będę Cię uczyć. Ale takie sytuacje zdarzają się tylko w wypadku mówiąc wprost złych nauczycieli, którzy idą na łatwiznę, chcą jedynie w sieci chwalić się sukcesami swoich podopiecznych i są zbyt leniwi, by pracować z osobami, którym będą musiały poświęcić więcej czasu, uwagi oraz być może dokładnie wyjaśniać najbardziej podstawowe zasady. Każdy dobry nauczyciel wie, że w każdym uczniu jest potencjał, który może wykorzystać, jeśli uczeń oczywiście mu na to pozwoli i nikogo na start nie odrzuca, bo wie, że każdy niezależnie od pierwszego czy drugiego wrażenia zasługuje na szansę. Zamiast skupiać się na tym, co myśli pedagog, pomyśl o sobie, o tym, że to teraz zaczynasz spełniać swoje marzenia, że robisz coś dla siebie, że może i nawet rozpieszczasz się tymi zajęciami. Nie pozwól, by złe myśli i lęk odebrały Ci radość z tego, że zaczynasz coś nowego, coś pięknego – wspaniałą przygodę. Skoncentruj się na pozytywnych aspektach nauki, zaufaj własnej intuicji w wyborze nauczyciela, podejmij to wyzwanie, decyzję i się jej trzymaj, z pełną świadomością tego, że czasem pojawią się wątpliwości, zaczną kłębić się w Twojej głowie złe myśli, a wtedy miej plan awaryjny – zawsze możesz poprosić Twojego nauczyciela śpiewu o to, by podzielił się z Tobą metodami na to, jak pozbyć się negatywnego myślenia i zastąpić je pozytywnym, by opowiedział Ci o własnych doświadczeniach, wątpliwościach i lękach związanych z początkiem nauki śpiewu i swoim antidotum na błędy na początku nauki śpiewu.

Gwarantuję Ci, że każdy wokalista popełniał błędy we własnym myśleniu, dlatego warto byś świadomie kierował swoimi myślami.