Jakie piosenki śpiewać na początku nauki

Jakie piosenki śpiewać na początku nauki

 

Jakie piosenki śpiewać na początku nauki? To pytanie zadaje sobie wielu początkujących wokalistów – amatorów. I nic dziwnego. Wybór odpowiedniego repertuaru na samym początku nauki śpiewu, gdy skala głosu nie jest duża, dźwięki przejściowe są wyraźnie zaznaczone, barwa głosu nie jest ustabilizowana, większe skoki interwałowe sprawiają problemy i zdarzają się problemy intonacyjne – nie jest łatwą sprawą. Dzisiejszy wpis nie będzie gotową listą piosenek, które są idealne na początku nauki śpiewu, lecz wskazówkami, jak dobierać odpowiedni repertuar. Oczywiście jeśli uczęszczasz na lekcje śpiewu, zachęcam Cię do tego, byś zaufał swojemu nauczycielowi i zdał się na jego sugestie dotyczące utworów, gdyż doświadczony i profesjonalny pedagog zna Twoje możliwości głosowe i piosenki dopasuje do Twojego poziomu wokalnego – zbyt trudne utwory w początkowym etapie nauki mogą uniemożliwić odpowiedni rozwój i wytworzenie dobrych nawyków, zaś zbyt prosty może zniechęcić do dalszej nauki i znudzić.

 

Jakie piosenki śpiewać na początku nauki? Piosenki zakazane

Czy wiesz, że wiele piosenek, które bardzo przyjemnie się słucha jadąc autem czy bawiąc się ze znajomymi nie nadaje się do śpiewania, gdyż wymagają ogromnej skali (wręcz nienaturalnej dla zwykłego człowieka), ich melodia jest tak skomplikowana, że zapamiętanie jej będzie nie lada wysiłkiem dla mózgu lub posiada ogromne ilości ozdobników, tryli, koloraturowe przebiegi czy nawet fragmenty bardziej mówione niż śpiewane, co na początku nauki jest nierealne do prawidłowego zrealizowania.

Czy wiesz, że być może wiele Twoich ulubionych piosenek nigdy nie będą dobre dla Ciebie? Każdy ma inny głos, odmienne są jego zalety, a przecież w śpiewaniu chodzi o to, by pokazywać wszystkie walory głosu, a ukrywać niedoskonałości i wady (przed publicznością). Być może wokalista, który jest Twoim idolem ma zupełni inny głos niż Twój i wykonywanie utworów w oryginalnych tonacjach czy tempie będzie nierealne.

Są piosenki, które choć atrakcyjne, modne, zwyczajnie fajne – nigdy nie będą się nadawały jako repertuar w czasie lekcji śpiewu, gdyż nie wpłyną rozwijająco na Twój głos, technikę czy wrażliwość muzyczną (muzykalność). Są piosenki muchomorki, które można podziwiać, oglądać i zachwycać się nimi, lecz nie wolno ich dotykać, a już zakazane jest zbieranie ich i branie do domu w celu przygotowania kolacji. Każdy wie, że zjedzenie muchomora może skończyć się tragicznie – to tak samo jak z piosenkami muchomorkami – może to mocno zaszkodzić Twojemu głosowi i wstrzymać rozwój wokalny, dlatego lepiej od takich piosenek trzymać się z daleka wybierając swój repertuar.

 

Jakie piosenki śpiewać na początku nauki? Zasady wyboru piosenek

Nim rozpoczniesz poszukiwania piosenek dla siebie, najpierw musisz poznać swój głos oraz określić jego cechy: skalę, ruchliwość, umiejscowienie dźwięków przejściowych, charakter głosu, barwę i jego problemy. Gdy już posiadasz odpowiednią wiedzę na temat swoich możliwości głosowych, możesz skupić się na wyborze utworu.

Cechy, które musi spełniać piosenka na początku nauki śpiewu.

 

1. Mała rozpiętość dźwiękowa (skala)

Każdy na początku nauki śpiewu nie ma zbyt imponującej skali głosu, z reguły głos brzmi dobrze w ramach jednej oktawy (czasem decymy). Skali głosu nie poszerza się poprzez wykonywanie repertuaru, który nawet minimalnie wykracza poza nią – powoduje to jedynie liczne napięcia, siłową emisję głosu.

 

2. Wolne, spokojne tempo

Wszystko w technice wokalnej jest skomplikowane, nowe i wymaga skupienia się na kilku elementach równocześnie – niezwykle trudne jest śpiewanie szybkiego utworu, gdzie jest niewiele czasu na spokojny wdech i panowanie nad sposobem oddychania, otwarciem ust i jeszcze tekstem piosenki. Na początku wybierz wolne tempo, a z czasem nauczysz się panować nad głosem również w szybszym tempie.

 

3. Prosty tekst

Niektóre piosenki posiadają trudniejsze zbitki słów niż popularne łamańce językowe – akurat wymowa i dykcja na samym początku nauki nie powinna mieć aż takiego znaczenia. Śpiewanie nie jest też idealną okazją do poprawy swojej wymowy w języku polskim lub nauki obcych języków. Wybieraj piosenki w tym języku, który nie sprawia Ci kłopotu i który dobrze znasz.

 

4. Prosta melodia

Piosenki typu “sto lat” czy “szła dzieweczka do laseczka” posiadają banalną melodię, więc spokojnie – nikt nie będzie Cię zachęcać do rozpoczęcia przygody ze śpiewem od takich utworków, ale można odnaleźć utwory, które pomimo prostoty melodii są piękne. Tutaj mój ulubiony przykład: “Love me tender” nieśmiertelnego Elvisa – jest to piosenka znana, lubiana, a co najważniejsze prosta. Śpiewanie jej nie będzie wstydem, gdyż należy do tego “klasycznego” repertuaru. Prosta melodia utworu nie musi oznaczać nudy czy śpiewania piosenek ludowych, kościelnych czy biesiadnych.

 

5. Dobry wykonawca piosenki

Ucząc się danego utworu musisz kilkukrotnie (albo i więcej) posłuchać go w wykonaniu jakiegoś wokalisty – niekoniecznie oryginał jest zawsze najlepszy, wybieraj wokalistów, którzy śpiewają “normalnym głosem”, prosto, naturalnie, bez zbędnego gwiazdorzenia czy ozdabiania, wtedy będzie Ci dużo łatwiej “powtórzyć” melodię i rytm.

 

Jakie piosenki śpiewać na początku nauki? Podsumowanie

Na początku nauki śpiewaj piosenki, które będą idealnym materiałem do pracy nad techniką, odpowiednim frazowaniem czy prostą interpretacją. Nie śpiewaj tych wszystkich hitów czy popularnych kawałków. Dobierz piosenkę, która będzie dopasowana do Twoich możliwości głosowych i miej świadomość, że wybór repertuaru ma kluczowe znaczenie w Twoim rozwoju wokalnym.

Jeśli uczestniczysz w zajęciach wokalnych – zaufaj swojemu trenerowi i zdaj się na jego wybór.

Wybór piosenki nie jest łatwy, ale bardzo ważny.