Oddychanie a psychika lub psychika a oddech

Oddychanie a psychika lub psychika a oddech

 

Oddychanie a psychika lub psychika a oddech to tematy niezwykle ciekawe i chętnie poruszane przeze mnie. Dlaczego właściwie podwójny tytuł: oddychanie a psychika lub psychika a oddech? Dlatego, że niezwykle trudno dojść do tego, co jest pierwsze, który z czynników jest generatorem, a który skutkiem. Wpływ oddychania na psychikę i psychiki na oddychania to tematy, które się bardzo pokrywają, przenikają i nie sposób je od siebie oddzielić.

Oddychanie a psychika lub psychika a oddech – wpływ samopoczucia psychicznego na oddychanie

Psychika człowieka ma ogromny wpływ na funkcjonowanie organizmu, na zdrowiem, energię, napięcie mięśniowe, koordynację ruchową, skupienie, siły fizyczne. Aparat oddechowy odzwierciedla stan psychiczny, bez możliwości oszukiwania – w oddechu słychać każde napięcie, każdy smutek, łzy, a także te pozytywne emocje i stany, jak szczęście, poczucie bezpieczeństwa i pewności, miłość i radość. Rytm oddychania oraz głębokość pobieranych wdechów zmienia się w zależności od stanu emocjonalnego danej jednostki, tutaj czasem nawet wystarczy jedna myśl, by diametralnie zmienić sposób oddychania, jego tempo, a nawet głośność. Oddech przyspiesza się wskutek nerwowości i uczucia niepokoju, a zwalnia, gdy osoba czuje się bezpieczna i jest zadowolona. Wdechy są głośniejsze gdy ktoś jest rozemocjonowany, zaś w czasie braku zaangażowania emocjonalnego czy silnych przeżyć – wdechy pobierane są ciszej (oczywiście wyłączając przypadki, gdy występują choroby układu oddechowego lub inne nieprawidłowości). Osoba szczęśliwa oddycha głębiej niż ktoś, kto cierpi psychicznie. Oddychanie jest odzwierciedleniem stanu psychicznego i emocjonalnego, ale oczywiście w wyniku treningów można spowodować zmiany w oddychaniu.

Oddychanie a psychika lub psychika a oddech – wpływ oddechu na psychikę

Czy oddychanie może wpłynąć jakkolwiek na samopoczucie psychiczne człowieka? Najlepszym przykładem będą tutaj stresujące sytuacje, gdy ktoś jest zdenerwowany i zaczyna wykonywać relaksacyjne ćwiczenia oddechowe – już po pięciu wdechach i wydechach zauważa ogromną zmianę we własnym samopoczuciu. Głębokie i spokojniejsze oddychanie sprawia, że naturalnie człowiek się uspokaja. Oto cudowny wpływ oddechu na samopoczucie. Kolejnym przykładem jest wybuch płaczu i ogromny smutek – tutaj również spokojne oddychanie sprawia, że nastrój się poprawia i staje się możliwa trzeźwa ocena sytuacji (czy naprawdę jest to powód, by po policzkach spływały strumienie łez). W sytuacjach obniżonego nastroju, ćwiczenia oddechowe uaktywniają, dodają energii, stymuluja i sprawiają, że danej osobie “chce się działać, żyć i walczyć o swoje”. Niejednokrotnie ćwiczenia oddechowe są zalecane przez psychiatrów u pacjentów leczących się na depresje. Czasem ktoś czuje, że zaczyna się w nim coś gotować, że pojawia się złość, wiele negatywnych emocji, która w silniejszych napadach przejawia się agresją – oddychanie hamuje napady złości. Oddech ma lecznicze właściwości i wpływa pozytywnie na psychikę człowieka.

Oddychanie a psychika lub psychika a oddech

Oddychanie ma ścisły związek z psychiką człowieka, a psychika znacząco wpływa na oddychanie. Psychika ma ogromne znaczenie na funkcjonowanie organizmu, a więc również na proces oddychania. Ćwiczenia oddechowe mogą pomóc w poprawie nastroju, ukoić, uspokoić czy dodać energii.

Chcesz być szczęśliwy i cieszyć się życiem? Ćwicz oddech;)